Medarbejdere og ledere fra Sputnik STU har været igennem et intensivt efteruddannelsesforløb i samarbejde med True North. Det har givet grin, frustration og nye didaktiske metoder til den daglige undervisning.
”Vores tilgang er show and tell,” fortæller Camilla Mørk, som er underviser i True North, ”Vi underviser lærerne, sådan som vi anbefaler dem at undervise de studerende: Hjernen lærer både med kroppen, øret og følelserne.”
Fejl er en del af læringsprocessen
Et stort rum med 30 undervisere, tape overalt på gulvet og en larmende stilhed. Kursisterne er i gang med Labyrinten. I øvelsen skal et hold på 10 personer samarbejde om at gå igennem en labyrint med usynlige felter. Det leder tankerne tilbage på Kim Schumacher, men i stedet for bind for øjnene har deltagerne fået mundkurv på. De må knipse, pege og ryste på hovedet. Imens sidder en procesleder og giver et højt bip hver gang nogen træder forkert.
”Noget af det vi har lært, fungerer som en metafor. Øvelsen med labyrinten i dag kan vi f.eks. bruge til at tale med de unge om at, at det er okay at fejle; det gør vi alle sammen. Det er en del af øvelsen, at man får hjælp og bliver bedre, mens man går fremad i labyrinten. Fejl er en menneskelig størrelse, der er en del af vores læringsproces og udvikling,” fortæller Benjamin Storm Hemlev, som til daglig er underviser på Sputnik STU i Hillerød.
Uddannelsen har varet fire hele dage, og formålet var at udvide handlemulighederne i undervisningen. True North er stærke på positiv psykologi, motivation, hjernens opbygning og metoder i det didaktiske. Til gengæld lærer de af Sputniks målgruppeforståelse:
”Vi arbejder ikke normalt med det særligt tilrettelagte område, så i Sputnik får vi lov til at lære noget om de unge og voksne, som har nogle andre behov end dem, vi normalt møder. Når vi underviser mennesker, der arbejder med den målgruppe oplever jeg, at de er anderledes tolerante og nysgerrige. Jeg gætter på, det er fordi hverdagen er fyldt med mennesker, der ikke kan eller skal passe ind i alle mulige kasser. Jeg ved det selvfølgelig ikke, men det er mit gæt,” siger Camilla Mørk fra True North.
Uddrag af læringsmål
- Lær at motivere og engagere elever i deres læringsproces
- Værktøjer til at skabe personligt ansvar hos eleverne og øge graden af elevdeltagelse
- Indsigt i de grundlæggende funktioner i hjernen, og hvordan disse relaterer til læring
- Classroom management-værktøjer til at eliminere adfærd, der forstyrrer læringen
- Hvordan passende positiv og korrigerende feedback kan støtte læringen.
STU’en er nu i proces med, hvordan metoderne og tankerne kan integreres i hverdagen, fortæller leder af Sputnik STU i København Mie Helslev Rasmussen: ”Det har været et rigtigt godt forløb, som har øget nysgerrigheden, flyttet forforståelser og givet os nye konkrete værktøjer. Det er tydeligt, at metodedelen har gjort noget ved os. Vi ser nye muligheder, men også udfordringer, som kræver at vi er dygtige til at forberede de unge og tilpasse til netop den enkeltes nærmeste zone for udvikling, så de kan se sig selv i det.”
“Vi har brugt en metode med post it’s rigtigt meget. Hvis vi f.eks. har gennemgået en novelle i dansk, så hænger vi en planche op, hvor eleverne skal gå op og sætte en post it på. Så bruger eleverne motor cortex, fordi de bevæger sig, og alle får mulighed for at give deres mening, selv om de måske ikke har lyst til at sige noget højt i timen.”
– Louise Stålhammer, Sputnik STU København
“Vi har lavet et undervisningsforløb for de unge om hjernens amygdala, præfrontale cortex og hippocampus. Nogle af de unge kan godt lide at få den viden og få sat deres udfordringer i perspektiv.”
– Benjamin Storm Hemlev, Sputnik STU Hillerød
Læs videre
Læs mere om True North og deres læringssystem
Om Sputnik STU København og Sputnik STU Hillerød